Aspargessæson

Hvor jeg dog bare elsker, når der dukker asparges op i løbet af foråret. Jeg var for nylig så heldig at finde både grønne og hvide økologiske asparges til en rimelig pris, og de skulle naturligvis bruges på noget lækkert. Det var ret svært at bestemme sig, hvad det skulle være, men jeg endte med at lave en tarteletlignende sovs og putte den i butterdej. Jeg må sige, at det ikke var et valg, som jeg fortrød.

Jeg startede med at svitse svitse nogle svampe og forårsløg. Derefter tilsatte jeg mine skrællede(!) hvide asparges først, da de skal have lidt længere tid end de grønne. Og efter to minutter tilsatte jeg de grønne asparges. Jeg havde nogle plantestykker i fryseren, som jeg snart skulle se at få brugt, så de røg også i sammen med en opbagt sovs af mel og plantemælk, som jeg hældte over grøntsagerne. Dernæst fik det lov til at stå og samle sig lidt, så sovsen blev godt tyk.

Den tykke sovs gjorde, at jeg nemt kunne fordele fyldet over den købte butterdej og lukke den til. Man kunne sikkert også have lavet alt muligt smart og smukt med butterdejen, men nogle gange er det ikke udseende, der tæller. Til sidst penslede jeg med lidt plantemælk og dryssede lidt sorte sesamfrø over til pynt (og måske også for at kamuflere det knap så perfekte udseende).

Så fik den en tur i ovnen, hvor den blev smuk gylden.

Jeg serverede det til en gang aspargesbroccoli samt nogle falafler. Det var lige det, som jeg havde, men det kan selvfølgelig også serveres med en gang grøn salat el.lign.

Jeg synes i hvert fald, at det smagte ret godt. Og jeg kunne sagtens finde på at lave det igen en anden gang. Måske skal det være et fast indslag her i huset hvert forår. Jeg har tidligere ikke købt så mange hvide asparges, men nu hvor jeg smagte dem, må jeg indrømme, at det har været en fejl ikke at smovse i de hvide lige så vel som de grønne. De er selvfølgelig lidt mere besværlige, fordi de skal skrælles, men for mig var det besværet værd.

Har du lyst til at læse andre blogindlæg med asparges, så klik her. Jeg har også tidligere lavet butterdej med fyld af grønkål og vegansk feta. Det var også ret lækkert. Det kan du læser om her. Og jeg har selvfølgelig også lavet veganske tarteletter med asparges. Det kan du læse om her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *